تکوان ـ دو ITF آذربایجان غربی

" ژنرال چُوی هُونگ هی "

پدر و بنیانگذار فقید تکوان ـ دو

 ژنرال چُوی هُونگ هی ، پدر و بنیانگذار فقید تکوان ـ دو

بنیانگذار و پدر هنر رزمی تکوان - دو  ، او تمام عمرخود در ابداع و گسترش این هنر اصیل و زیبا سپری کرد و خود را آنقدر وقف تکوان-دو نمود که کار و زندگیش با هم یکی بود. او با پشتکار ، و اراده مثال زدنی در طول سالیان دراز توانست  شیوه ای باستانی و ناشناخته از هنر های رزمی را به روز نموده و توسعه دهد. اگر تکوان- دو امروز با شهرت و اقبال بین المللی روبروست ، بخاطر اراده خستگی ناپذیر آن مرد بزرگ بوده است .

چوی هونگ هی در نهم نوامبر 1918 درمنطقه کوهستانی " هو دی" از توابع " می یونگ چان" که امروز در کره شمالی قرار دارد متولد شد. در دوران کودکی و نوجوانی اندام و فیزیک ضعیف او و بیماریش باعث نگرانی والدینش بود . اما روحیه ای قوی داشت .در 12 سالگی بدلیل شعار دادن بر علیه مقامات ژاپنی ( شبهه جزیره کره از سال 1910 تا 1945  در اشغال ژاپن بود) از مدرسه اخراج شد و این آغازی بر همکاری طولانی او با نهضت استقلال طلبی دانش جویان گوانگ جو بود . بعد از اخراج پدرش او را به نزد یکی از معروفترین خطاط های  کره ای " هان ایل دونگ" که استاد هنر رزمی "تک کیون" بود فرستاد تا خطاطی بیاموزد ، ( تک کیون هنر رزمی باستانی کره ای با استفاده از پا بوده است) استاد هان ضمن تدریس خطاطی مشغول آموزش تمرینات مشکل و کاربردی ،تک کیون ، به چوی جوان شد ، تا به رشد فیزیکی او کمک کند. تا اینکه در سال 1937 چوی برای ادامه تحصیل به کره فرستاده شد، چوی قبل از ترک کره درگیر مشاجره ای سخت با کشتی گیر قوی هیکل و حرفه ای بنام " هو" شد ، " هو" سوگند یاد کرده بود که اگر بار دیگر چوی را ببیند ،بند از بند او جدا میکند ، این تهدید مشوق جدیدی برای چوی جوان برای فراگیری هنرهای رزمی شد.در شهر کیوتو ژاپن ، چوی هونگ هی ، یک هموطن بنام  " کیم یونگ سوک " را ملاقات نمود که در حال فراگیری هنر رزمی کاراته بود. چوی طی دو سال تلاش و تمرین متمرکز توانست کمربند مشکی دان یک کاراته را بدست بیاورد، آن تکنیکها در کنار تک کیون پایه ای برای ایجاد تکوان- دو نوین شد. به هر حال در طول دوران تحصیل از راهنمایی تا دبیرستان و نیز دانشگاه  توکیو ، چوی به آموختن  ذهنی و جسمی مشغول بود و با اخذ کمربند مشکی دان 2 در کاراته مشغول تعلیم در توکیو شد ، او در خاطراتش از آن دوران زندگی خود بعنوان کسب تجربه های فراوان یاد میکرد .

در کتاب خاطراتش مینویسد: " من با خودم تصور میکردم تکنیک هایی که فرا میگیرم از آنها برای دفاع از خودم در برابر کشتی گیر تنومند  آقای "هو" استفاده خواهم کرد ."

با شروع ناگهانی  جنگ جهانی دوم ، چوی برخلاف میل باطنی به ارتش ژاپن پیوست ، و در حین خدمت در شهر پیونگ یانگ به عنوان برنامه ریز و طراح نهضت استقلال طلبانه کره    "جنبش سربازان دانشجو پیونگ یانگ" فعالیت میکرد که توسط ژاپنی ها دستگیرو حدود 8 ماه بازجویی میشد و بعد از محاکمه به زندانی در ژاپن منتقل گردید.

در زندان ژاپن ، برای کاستن از اندوده و خستگی و سالم نگاه داشتن وضعیت جسمی ، به تنهایی شروع به تمرین هنر رزمی نمود ، در مدت زمان کوتاهی هم بندی ها و نیز زندانبان تبدیل به   شاگرد او شدند ، و در نهایت کل حیاط زندان تبدیل به یک سالن بزرگ با تجهیزات ورزشی مخصوص تمرینات او شد .

با آزاد شدن کره در آگوست سال 1945 ، چوی جوان از زندان 7 ساله آزاد رهایی پیدا کرد ، و به سئول برگشت ، و مهمانی برای سربازان دانشجو برپا کرد ، ژانویه سال بعد ، چوی به درجه ستوان دوم در ارتش جدید التاسیس کره منصوب شد ، و آن سکوی پرتابی شد که تکوان-دو را در مدار جدید خود قرار داد .

در اندک زمانی بعد از آن هنر رزمی خود را به نیروهای زیر دست خود آموزش داد و مدت زمان کوتاهی با درجه ستوان یکمی به عنوان مسئول هنگ دوم پیاده نظام به "ته جون" منتقل شد و در پست جدید نه تنها به سربازان کره ای بلکه به آمریکایی هایی که در آنجا مستقر بودند ، نمود. این اولین آشنایی آمریکایی ها با آنچه در آینده تبدیل به تکوان – دو شد ، بود.

سال 1947 سال رشد سریع بود ، چوی به علت خدمات بس شاعبه به کشورش به درجه سروانی و سپس سرگردی نائل آمد . در سال 1948 به عنوان فرمانده ترابری در سئول گمارده شد و در آنجا مربی گری تکوان- دو در مدرسه آمریکایی و نیز نیروی انتظامی  پرداخت ، در اواخر سال 1948 به سرهنگ دومی ترفیع درجه یافت .

1949 سرهنگ تمام و برای اولین بار به آمریکا سفر کرد ، هنگام حضور در مدرسه نظامی در آمریکا  هنر رزمی خود ( که بعد ها تکوان- دو نام گرفت ) را به مردم آمریکا معرفی نمود ، در سال 1951 به سرتیپ دومی ارتقاع یافت ، و همزمان به معاون فرماندهی و ریاست دانشکده دروس آکادمیک در دانشگاه نیروی زمینی در پوسان مشغول شد .

در سال 1952 به عنوان فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح  منصوب شد و مسئول راهنمایی ژنرال مک آرتور در سری بازدید های نظامی او از "کانگ نونگ " شد .

سال 1953 سال پر ما جرایی در حرفه نظامی و پیشرفت هنر رزمی جدید ژنرال چوی هونگ هی محسوب میشود ، او مسئولیت نگارش اولین کتاب اطلاعات نظامی کره را بر عهده گرفت و لشگر پیاده نظام از هم پاشیده بیست و نهم را در جزیره " چه جو" ساماندهی کرد که بعد ها آنها تبدیل به  گروه راهبر در زمینه تکوان-دو در نیروهای مسلح شدند ، وباشگاه ویژه  "OH DO KWAN" را تاسیس کرد که در آن  ضمن آموزش مربیان تکوان-دو برای نیروهای مسلح ، به همراه دوست و همکار خود آقای " نام ته هی" موفق به ترکیب تکنیک های بسیاری  از " تک کیون " و " کاراته " شد که از آن به عنوان تکوان –دو نوین یاد میشود.  در سال 1954 او ریاست " چونگ دو کوان "  (باشگاه موج آبی ) را بر عهده گرفت ، که بزرگترین باشگاه در کره بود.

در سال 1955  در مجمعی عمومی که دارای اعضای هیات مدیره ویژه ای شامل ، اساتید و روسای بزرگ هنرهای رزمی ، تاریخدانها، رهبران بلند پایه اجتماعی بود  ، تعدادی اسامی برای هنر رزمی کره پیشنهاد شد اما در تاریخ 11 آوریل 1955 آن هیات مدیره که توسط  ژنرال چوی هونگ هی ، فرا خوانده شدند ، نامی که توسط خود او پیشنهاد شد " تکوان- دو " انتخاب نمودند که به عنوان  ورزش رسمی کره معرفی شد . این نام باعث شد تا نامهای مختلف گیج کننده مانند :Dang Soo,Gong Soo, Tae kyon , Kwon Bup , و غیره که هر شخصی بنا به سلیقه نام یکی را بر هنر رزمی کره نهاده بود ، از میان حذف شود.

در سال 1959 " تکوان-دو" به فرا تر از مرزهای ملی خود رفت ، بنیانگزار تکوان-دو و نوزده نفر از بالاترین شاگردان کمربند مشکی برای معرفی به خاور

دور سفر کردند ، آن سفر با نهایت موفقیت روبرو شد به گونه ای که تماشاگران از تکنیکهای پیشرفته تکوان- دو شگفت زده شدند . و بسیاری ازاعضای آن تیم نمایش برای گسترش این هنر زیبا به سراسر دنیا سفر کردند ، مانند:  استاد بزرگ Nam Tae Hi  ( رئیس فدراسیون آسیا) ،   سرهنگ Ko Jae Chun  ( سر مربی پنجم تکوان ـ دو ویتنام) ، سرهنگ Baek Joon Gi  (سرمربی دوم تکوان-دو ویتنام ) ، ژنرال Woo Jong Lim  ، استاد Han Cha Kyo (سر مربی ارشد در سنگاپور) ، استاد Cha Soo Yong  (سر مربی ارشد در واشنگتن)  و.....

 

در همان سال ژنرال چوی به دو سمت دیگر منصوب شد ، ریاست انجمن تازه تاسیس تکوان – دو کره ، و  جانشین فرمانده لشگر دوم در "تگو"

در سال 1960 ژنرال چوی هونگ هی در هنگامی که در دوره آشنایی با تسلیحات پیشرفته در تگزاس شرکت  مینمود ، از باشگاه کاراته استاد بزرگ Jhoon Rhee بازدید کرد و با توضیحات او ، همگی قانع شدند که از تکوان- دو بجای کاراته استفاده کنند ، و به همین دلیل استاد بزرگ ”جون ری" بعنوان اولین استاد تکوان- دو در آمریکا شناخته میشود.

سال 1961زمان پختگی کاری ژنرال چوی در هر دو زمینه نظامی و تکوان-دو بود ، او به فرماندهی کل ارتش ششم کره منصوب شد ، و همزمان بزرگترین مرکز آموزش کره نیز  تحت فرماندهی او بود ، تکوان –دو نیز به سرعت آتش در میان مردم و ارتش کره  و حتی لشگر هفتم پیاده نظام آمریکا ، فراگیر شد ، همچنین تکوان-دو از طریق شاگردان ژنرال چوی در بزرگترین آکادمی نظامی دنیا بنام " وست پوینت" آموزش داده میشد ، در همان سال تکوان- دو به عنوان واحد درسی در تمام نیروهای مسلح و پلیس کره جنوبی اجباری شد .

سال 1962 به عنوان سفیر کره جنوبی به مالزی رفت و این باعث گسترش تکوان-دو ای تی اف در آنجا شد و نمایش تکنیکهای تکوان-دو ای تی اف در استادیم " مردکا" که به تقاضای نخست وزیر مالزی آقای " تانکو عبد الرحمن" انجام شد با اقبال عمومی ،در سطح بالایی ، روبرو شد.  در همان سال دو حرکت بزرگ دیگر انجام شد ، یکی نمایش مشهور تکوان-دو ای تی اف در ساختمان سازمان ملل در نیویورک  و نیز معرفی تکوان –دو ای تی اف به نیروهای مسلح ویتنام توسط استاد بزرگ سرگرد"نام ته هی"

در فوریه سال بعد 1963 سفیر چوی هونگ هی به منظور تدریس فرمهای (TUL) رده بالای   تکوان- دو ای تی اف به ویتنام سفر کرد که این سفر شروع فصل جدیدی از تکوان- دو ای تی اف بود ، چرا که خط فاصل و روشنی بین تکوان-دو و کاراته مشخص شد. در همان سال ایشان مجددا" به ریاست انجمن تکوان-دو کره انتخاب شد. و به همین منظور به وطنش بازگشت ، و فرصت پیدا کرد تا جامعه تکوان-دو را از موارد سیاسی که در گیرش شده بودند پاکسازی کند .

در سال 1965 سفیر و ژنرال دو ستاره چوی هونگ هی بازنشسته شد و مجددا" از طرف دولت به عنوان سفیر دوستی  جمهوری کره  در کشورهای آلمان غربی ، ایتالیا ، ترکیه ، اتحادیه عرب، مالزی و سنگاپور ، دعوت بکار شد. و توانسب بعنوان سفیر برای اولین بار در تاریخ کره ، تکوان –دو  را بعنوان هنر رزمی کره به جهان معرفی کند. و پایه ای برای تاسیس انجمنهای تکوان-دو در آن کشورها و مهمتر از آن تاسیس فدراسیون بین المللی تکوان- دو (ITF) ، به شکلی که امروز شناخته میشود ، گردید .

در سال 22 مارچ 1966 رویای دانش آموز ضعیف خطاطی دیروز و سفیر دولت و رئیس پر احترام ترین هنر رزمی جهان ، به حقیقت پیوست و فدراسیون بین المللی تکوان - دو با حضور کشورهای ویتنام ، مالزی، سنگاپور ، آلمان غربی ، آمریکا ، ترکیه ، ایتالیا ، مصر و کره  تشکیل شد.

تاسیس فدراسیون بین المللی تکوان - دو ،22 مارچ 1966  (2 فروردین 1345)

در سال 1967 او استاد " اویاما" را به دفتر مرکزی ای تی اف در سئول دعوت کرد تا به گفتگویی گذشته که در " هاکونه" ژاپن داشتند ادامه دهند ، و به موجب آن استاد اویاما تکنیهای خود را سرانجام با تکوان – دو جایگزین مینمود.

1968 ژنرال چوی بعنوان رئیس گروه اعزامی از دولت کره به فرانسه سفر کرد تا در سمپوزیوم "سیزم" "CISM" شرکت کند ، تکوان-دو ای تی اف از موضوعات اصلی در دستور جلسه بود و هیات های اعزامی از 32 کشور تایید و شرح دادند که نمایش تکوان-دو در کشور آنها چگونه انجام شده .    در همان سال انجمن تکوان –دو انگلستان شکل گرفت و ژنرال به منظور گسنرش هرچه بیشتر تکوان-دو ای تی اف به اسپانیا ، هلند، کانادا ، بلژیک ، و هند سفر کرد و هنگامی که به کره بازگشت ، اولین جایزه تحقیق و توسعه ورزش ملی کشور کره به او تعلق گرفت .

در سال 1969 بعد از برگزاری اولین مسابقات قهرمانی آسیایی تکوان– دو ، شخصا" برای اخذ عکسهای مورد استفاده در کتاب مرجع تکوان-دو از اساتید در کشور های مختلف به 29 کشور سفر کرد.

دیدار استاد اویاما با ژنرال چوی در دفتر مرکزی آی.تی.اف 1967

آگوست سال 1970 ، به 20 کشور در آسای جنوب شرقی ، کانادا و اروچا برای گسترش تکوان- دو سفر کرد ، و به هر کشوری که میرفت سمینار تربیت مربیان بین المللی را برگزار مینمود ، این حرکت وی باعث منسجم تر شدن فدراسیون بین المللی تکوان-دو شد .

مارچ 1971 در دومین مسابقات آسیایی که در استادیوم " نگارا" مالزی با دعئت و حضور نخست وزیر مالزی برگزار شد ، شرکت نمود.در همان سال ژنرال کیم جونگ هیونگ ، رئیس دپارتمان ورزشهای رزمی نیروهای مسلح از او تقاضا کرد که مربیان واجد شرایط را برای اعزام و تدریس  به نیروهای مسلح ایران انتخاب کند .

تور جهانی 1972 به بیشتر کشورهایی که قبلا" سفر کرده بود و همچنین معرفی تکوان-دو به بولیوی ، دومنیکن ، هائیتی، گواتمالا ، و در همان سال مرکزیت فدراسیون بین المللی تکوان-دو به اتفاق آراء  کشورهای عضو  به تورنتو در کانادا انتقال یافت ، و بر اساس تلاش گذشته او تکوان-دو در اروپای شرقی نیز گسترش یافت .

1971 ، اولین گروه اساتید اعزامی به ایران

در طول ماههای نوامبر و دسامبر سال 1973 تیم نمایش ویژه ای تی اف متشکل از Kong Young Il ، Park Jong Soo ، Rhee Ki Ha ، Pak Sun Jae  ، Choi Chang Keun  که همگی دان 7 بودند ، تور نمایش به اروپا ، خاور میانه و آفریقا را برگزار کردند ، مجموعا" 13 کشور در مسیر بود که در 5 کشور ای تی اف تاسیس شد ، تور بسیار موفق بود ، تنها در مصر 100000 تماشاگر از نمایش دیدن کردند و در هر کشور توسط دولتهای آن کشورها مورد استقبال قرار میگرفتند .

سال 1974 سالی پر برکت  و پرکار و به یاد ماندنی برای ژنرال چوی بود ، و رویای برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در مونترال کانادا به واقعیت پیوست ،  و در نوامبر همان سال با تیمی متشکل از 10 نفر از بهترین اساتید جهان به جامائیکا ، کاستاریکا ، مونته ویدیو ، کلمبیا ، ونزوئلا و سورینام سفر کرد .

1975 برای اولین بار نمایش تکوان-دو ای تی اف در سالن اپرا در سیدنی ، و همچنین سفر به یونان ، سوئد  و برگزاری سمینار در آنجا

سال  1976   به منظور بررسی روند توسعه تکوان-دو و برگزاری سمینار آمورشی به ایران ، مالزی ،  اندونزی ،  و اروپا   و در نوامبر همان سال برای افتتاح اولین دوره قهرمانی اروپا به هلند ، سفر کرد و در اواخر سال نیز برای تشکیل انجمن تکوان-دو ملی به سوئد و دانمارک رفت .

ژنرال چوی هونگ هی در ماه می 1978 به همراه (استاد بزرگ) "ری کی ها" به مالزی ، پاکستان ، کنیا و آفریقای جنوبی سفر کرد و در همان سال با تیم نمایش متشکل از اساتید : Rhee Ki ha , Park Jung Tae,Choi  Chang Keun,Leong Wai Meng  به لهستان ، سوئد، مجارستان ، و یوگوسلاوی سفر کرد . در سپتامبر همان سال دومین مسابقات قهرمانی جهان را در شهر "اوکلاهاما" آمریکا برگزار نمود.

در ژوئن 1979 فدراسیون تکوان-دو اروپا در شهر اسلو در نروژ تاسیس شد ، و متعاقب این رویداد تاریخی ، ژنرال چوی ابتدا به  سوئد ، دانمارک ، آلمان غربی ، فرانسه و گرین لند ه نمایش شامل :  اساتید     Kim Jong Chang , Choi Chang Keun ,Rhee ki Ha ,Park Jung So,park Jung Tae,Lee Jong Moo, Chung Kwang Duk,  Kim Suk Junm, و Michael Cormak  به آرژانتین سفر کرد .

سا 1980 سالی فراموش نشدنی برای پدر تکوان-دو محسوب میشد ، او به همراه 15 نفر از بهترین شاگردانش به سرزمین مادر خود ، جمهوری دموکراتیک کره (کره شمالی) سفر کرد ، در نوامبر همان سال اولین مسابقات قهرمانی اروپا در لندن با شرکت 18 کشور برگزار شد ، .

ژانویه سال 1981 ژنرال به منظور تاسیس فدراسیون تکوان-دو استرالیا و نیز فدراسیون اقیانوسیه  و نیز افتتاحیه اولین دوره مسابقات قهرمانی اقیانوسیه به " کوئینز لند " در استرالیا رفت . و در ژوئن همان سال هشتمین تیم نمایش بین المللی تکوان- دو ای تی اف را به توکیو در ژاپن برد و در ماه اکتبر سمینار اعضای موسس ای تی اف را در جمهوری دمکراتیک کره ( کره شمالی ) برگزار نمود ، و در نوامبر تیم نمایش متحد تکوان-دو که از اساتید کره شمالی و جنوبی تشکیل شده بود،  را به وین در اطریش رهبری نمود .

در آگوست آن سال ژنرال چوی هونگ هی سومین  دوره مسابقات قهرمانی جهان را در " رسیتانیکا، چاکو " آرژانتین ، برگزار نمود ،

در ژانویه 1982 ، رئیس فدراسیون بین المللی تکوان-دو،  فدراسیون تکوان-دو آمریکای شمالی را در تورنتو ، کانادا تاسیس کرد ، در همان سال برای اولین بار مدرسه عالی تکوان-دو را در ژاپن تاسیس نمود و نیز برای  برگزاری سمینار فنی به همراه استاد" پارک جونگ ته" به  ”پرتوریکو" رفتند.

در طی ماههای اکتبر تا نوامبر به همراه اساتید  Han Sam Soo , Park Jung Tae و پسرش به کشورهای ، گرین لنــد ، انگلستان ، آلمان غربی ، اطریش، دانمارک ، لهستان ، مجارستان، یوگوسلاوی ، چک و اسلواکی ، و فنلاند  ، سفر کرد ، و به تقصیل به گسترش تکوان – دو در آنجا پرداخت.

در اکتبــــر آن سال ژنرال چوی با آقای "ساندادی"(Csandadi) رئیس برنامه ریزی کمیته بین المللی المپیک  در "بوداپست " مجارستان ، با موضوع تایید ای تی اف  توسط  IOC  ، ملاقات کرد .

در سال 1983 ، ژنرال چوی به همراه استاد Lee Suk Hi  (رئیس فدراسیون آمریکار شمالی) برای اعطای دان 7 به استاد چارلز سرف (رئیس فدراسیون تکوان-دو آمریکا  به "کلورادو" آمریکا ، رفت ، همچنین برای برگزاری سمینار (استاژ) به کشورهای آمریکای لاتین ، شامل آرژانتین ، کلمبیا، پا ناما ، و هندوراس سفر و فدراسیون تکوان-دو آمریکای مرکزی را تشکیل داد .

در اکتبر همان سال به همراه استاد   Park Jung Taekو پسرش "استاد چوی" ، به یوگوسلاوی و ایتالیا به منظور آماده سازی تعدادی از عکسهای ودائره المعارف رفت و همچنین برای آخرین ویرایشهای  دائره المعارف به اروپا ، کالیفرنیا و کره شمالی سفر کرد .

در آپریل 1984 ، رئیس فدراسیون بین المللی تکوان-دو ای تی اف ، چهارمین مسابقات قهرمانی جهان را در "گلاسکو" ، اسکاتلند برگزار کرد و همان ماه به همراه استاد بزرگ" ری کی ها " و استاد چارلز سرف و کیم یونگ کیو با  آقای " خوان آنتونیو سامارانج" رئیس کمیته بین المللی المپیک در "لوزان" ، سوئیس ملاقات داشتند ، تا مدارک رسمیت ای تی اف به عنوان تنها مرجع  تکوان- دو در جهان را ارائه کنند.

در اکتبر همان سال در افتتاحیه سومین دوره مسابقات قهرمانی اروپا در مجارستان شرکت نمود ، این یک موقعیت جدیدی بود که برای اولین بار رویدادی (مسابقات تکوان-دو) در آن حد و اندازه بزرگ در کشوری سوسیالیست برگزار می شد .    یک ماه بعد ژنرال به همراه اساتید Lee Suk Hi و Park Jung Tae  برای افتتاحیه سومین دوره مسابقات  "کاپ ژنرال چوی " به نیویورک ، آمریکای شمالی،  سفر کردند و در دسامبر همان سال در پنجمین کنگره بین المللی ای تی اف در وین قرار شد که تا ماه مارچ مرکزیت ای تی اف از کانا دا به شهر وین در اطریش انتقال بیابد، همچنین ژنرال چوی هونگ هی مجدداً به ریاست ای تی اف انتخاب و آقایان  " جون چین شیک "(رئیس فدراسیون ای تی اف تکوان- دو ژاپن) و " لی سوک هی " و " ری کی ها" به عنوان نواب رئیس و استاد پارک جونگ ته به عنوان دبیر کل انتخاب شدند .

سال 1985 سال بسیار ویژه ای برای بنیانگزار تکواندو به شمار میرود ، چرا که ایشان بالاخره آخرین سند بندی مربوط به تکمیل دایره المعارف تکوان-دو را به اتمام رسانید ، سفر های مختلف به ویتنام ، پرتوریکو ، برلین غربی در آلمان به منظور شرکت در افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره کمیـــته بین المللی المپیک IOC ، داشت ، در افتتاحیه اولین دوره مسابقات قهرمانی آمریکای لاتین و مسابقات قهرمانی کشورهای اسکانـــدیناوی نیز شرکت جست ،  در دسامبر همان سال فستیوان هنر های رزمی در کانادا به مناسبت  30 امین سال تاسیس تکوان-دو برگزار شد با حضور ژنرال چوی هونگ هی بسیار برجسته بود.

در 1986 تیم ویژه نمایش کره شمالی برای به نمایش گزاردن هنر رزمی تکوان-دو به جمهوری خلق چیـــــن سفر کرد .

1987بار دیگر روح تسخیر ناپذیر ژنرال خودرا نشان داد به  گونه ای که بر خلاف فشارهای مخالف آمیز رژیم کره جنوبی ،  پنجمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در ماه می در شهر آتن یونان برگزار شد ، در دسامبر همان سال ایشان به برنامه ریزی بنیانی برای ای تی اف شد که بر اساس  مبلغ 100/000/000 ین ژاپن که طی قولی قرار بود توسط آقای چون یون شیگ برادر نایب رئیس ای تی اف آقای چون جین شیک به ای تی اف  اعطا شود.

سال 1988 با دو رویداد مهم همراه بود  ، اول اینکه در ماه می آن سال ششمین دوره مسابقات قهرمانی جهان ای تی اف در حجم بسیار بزرگی توسط دولت مجارستان برگزار شد. و توسط ماهواره به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کل دنیا فیلم برداری و مخابره شد.

و در ماه اگوست ، پدر تکوان- دو در آخرین  مرتبه ای بود که در دوره اتحاد جماهیر شوروی ، در شهر مسکو ،  فارغ از هر گونه گرایش نژاد و ملیت و مذهب و مرزهای عقیدتی ، تیم نمایش ویژه تکوان-دو ای تی اف را رهبری نموده و نیز سمینار آموزشی برگزار نماید. 

در ابتدای سال 1989 نسخه خلاصه شده دایره المعارف در 765 صفحه را به انتشار رسانید ، و در ماه ژوئن به استان خود مختار  "یان جی" در چین ، که هم مرز شمالی کره است رفت و انجمن ای تی اف یان جی را تاسیس کرد .  به راحتی میتوان میزان شعف فوق العاده ژنرال چوی از انتخاب رسمی تکوان-دو (در جولای آن سال)  به عنوان مسابقات هنر رزمی در سیزدهمین فستیوال جوانان و دانشجویان جهان  ، متصور شد .

در سپتامبر متعاقب دومین دوره مسابقات قهرمانی پان آمریکا ( کشورهای مریکای جنوبی) در هندوراس ، ژنرال چوی سمینــار تکنیکی را با حضور 14 کشور برگزار کرد .

در مارچ 1990 به همراه پسر خود و استاد " ری یونگ سوک" برای تدریس تکوان-دو ای تی اف به 60 استاد کاراته که از 6 جمهوری ، شوروی جمع شده بودند ، به تاشکند ، ازبکستان سفر کرد و در طول 10 روز و هر روز 8 ساعت مداوم به تدریس و نهادینه کردن تکنیکهای ای تی اف پرداخت.  و بدون فاصله به مسکو رفت تا یک سمینار پنج روزه را برای استحکام بیشتر تکنیکهای تکوان-دو در شوروی را برگزار کند .

در اواخر ژوئن برای ملاقات با " Jon Jae un" نایب رئیس فدراسیون تکوان- دو کره شمالی به ها نوی رفت . و در آنجا با وزیر ورزش ویتنام برای حل مسائل تکوان- دو ملاقات نمود.

سال 1992 نه تنها برای ژنرال چوی بلکه برای تمام ملت کره سال پر افتخاری بود ، ایشان به دریافت دکترای افتخاری در رشته تربیت بدنی از دانشگاه مرکزی لنین که یکی از معتبر ترین دانشگاههای تربیت بدنی در جهان است ، نائل آمدند.

در سپتامبر همان سال هشتمین مسابقات قهرمانی جهان در کاخ تکوان-دو در "پیونگ یانگ " پا یتخت کره شمالی با مراسمی خاص و خیره کننده برگزار شد. که با حضور 66 کشور و بیش از 700 رقابت کننده برگزار گردید .

دایره المعارف بریتانیکا ایشان را به عنوان بنیانگزار و پدر واقعی تکوان – دو معرفی کرد .

در آوریل سال 1993 ژنرال چوی به قرقیزستان رفت و با رئیس جمهور آنجا در خصوص مسائل تکوان – دو ای تی اف گفتگو داشت .

در همان سال اولین مسابقات قهرمانی جهان نوجوانان در مسکوبرگــزار گردید ، و از آنجا طی سفری به مناطق مختلف نیروی هوایی روسیه برای بررسی موزش تکوان- دو در آنها سفر کرد ، و پیرو آن دانشگاه نظامی روسیه در سنت پیترزبورگ تکوان-دو ای تی اف را به عنوان درس اصلی برای تربیت بدنی پذیرفت.

در سپتامبر آن سال برای افتتاح مسابقات قهرمانی تکوان –دو   آسیا و اقیانوسیه به تاشکند  پایتخت ازبکستان سفر کرد .

نوامبر 1993 ایشان به همراه (استاد بزرگ) "لئونگ وای منگ "  رئیس کمیته داوران ای تی اف برای برگزاری سمینار بین المللی به هند رفت . آوریل 1994 برای ملاقات با وزیر ورزش اکراین در خصوص مسائل مربوط به گسترش ای تی اف به "کی اف" رفت .

سپتامبر 1995 برای بررسی مواردی در خصوص آموزش تکوان-دو با معاون نخست وزیر تاجیکستان به دوشنبه رفت و در آنجا سمینار تکنیکی بین المللی با حضور کشورهای تاجیکستان ، مولداوی ،روسیه و قرقیزستان را رهبری کرد .

در آوریل 1996 در تورنتو ، کانادا دوره بررسی تکنیکهای ای تی اف را با حضور دارندگان دان 5 به بالا از سرتاسر جهان برگزار کرد . و در همان زمان جشن سالگرد تاسیس ای تی اف رانیز برگزار نمود.

در جولای همان سال به همراه استاد بزرگ ری کی ها ، نایب رئیس ای تی اف ، برای افتتاح سومــین دوره مسابقات قهرمانی جهان نوجوانان به پراگ چایتخت جمهوری چـک سفر کرد. در آن مسابقات رقابت کنندگان از 34 کشور جهان بودند که ار لحاظ فنی  در سطح بالایی ظاهر شدند.

در همان ماه به دیدار آقای "گنانیز سلزدیوف" رئیس پارلمان روسیه رفت و او را به سمت مشاور عالی ای تی اف در پارلمان روسیه انتخاب کرد.

 

در جولای 1997برای برگزاری یازدهمین کنگره ای تی اف و دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به سنت پیترزبورگ رفت ، که تعداد زیادی شرکت کننده از 73 کشور در آن شرکت داشتند.

در سال 1999 بنیانگذار تکوان –دو به پیونگ یانگ سفر  کرد و مفتخر به دریافت دکترای ورزش از مجلس خلق کره شمالی شد. و در سپتامبر برای برگزاری دوازدهمین گنگره جهانی ای تی اف و یازدهمین  مسابقات قهرمانی جهان به آرژانتین رفت ، که 800 شرکت کننده از 75 کشور دنیا در آن حضور داشتند . در همان تاریخ ژنرال چوی جلسه مجمع تاسیس کمیته بین المللی بازیهای هنرهای رزمی را نیز بنیان گذاشت. که 23 نفر از 14 کشور در آن حضور داشتند .

در مارچ 2001 به افتخار دریافت دکترای فلسفه از دانشگاه کشینف در جمهوری مولداوی نائل شد ، نخست وزیر مولداوی نیز در آن مراسم شرکت داشت.

در مـی 2001 اولین کنگره IMGC "کمیته بین المللی بازیهای هنرهای رزمی" در پیونگ یانگ با حضور ژنرال چوی هونگ هی  و نمایندگان ورزشهای رزمی : تکوان-دو ، ووشو ، کاراته ، آیکیدو ، جوجیتسو شرکت داشتند .

در جولای 2001 دوازدهمین مسابقات قهرمانی جهان و سیزدهمین کنگره جهانی ای تی اف در ایتالیا با حضور بنیانگزار ای تی اف برگزار شد ، که با موفقیت چشم گیری روبرو گردید .

در گوست همان سال پدر تکوان-دو کتاب سه جلدی " من و تکوان-دو" را به اتمام رسانید، که مجموعه ای از خاطرات و تمام تلاشهایی بود که در طول زندگی انجام داده بود.

آرامگاه ژنرال چوی هونگ هی در پیونگ یانگ کُره

ژنرال چُوی هُونگ هی ، پدر و بنیانگزار تکوان ـ دو در 15 ژوئن 2002 (25 خرداد 1381) در سن 84 سالگی در گذشت.

او قبل از مرگش بنیان " چانگ هون" را بنیان گذاشت و پرفسور چانگ اونگ را به ریاست آن برگزید، تمام حقوق و کپی رایت دایره المعارف تکوان ـ دو و نیز کتاب 765 صفه ای خلاصه دایره المعارف به ان بنیان تعلق دارد .

او را در آرامگاه شهدای آزادی در پیونگ یانگ  به خاک سپردند .

دست آوردهای ژنرال چوی هونگ هی برای همیشه در قلب تکوان ـ دو کاران جهان باقی  خواهد ماند .